Hvad gør man, når man bliver krænket på YouTube?

Hvad gør man, når man bliver krænket på YouTube?

Flere og flere erhvervsdrivende har fået øjnene op for, at YouTube kan være et effektivt medie.
 
Denne markedsføring er dog ikke altid uproblematisk, og YouTube har i længere tid gjort tiltag og indført værktøjer til at sørge for en sikker (=lovlig) brug af YouTube.
 
På den ene side, har brugere været ude for, at materiale, de har lagt op på YouTube, senere er blevet taget ned, uden nogen effektiv mulighed for at få ændret den afgørelse. På den anden side har rettighedshavere oplevet, at ophavsretskrænkende materiale er lagt op på YouTube, hvor de har været nødsaget at gennemgå en nedtagningsprocedure via YouTubes system.
 
YouTube har nu forsøgt at imødegå disse problemer. YouTubes klagesystem er blevet opdateret, således at brugeren, der har uploadet det angiveligt krænkende materiale, nu kan appellere den afgørelse. Se evt. link http://www.youtube.com/t/copyright_my_video.
 
Herudover har YouTube udvidet sit indholds-id system, så det bedre kan identificere muligt ophavsretskrænkende materiale. Det fundne materiale bliver derefter vurderet manuelt. På denne måde skulle de hurtigere kunne finde frem til det ophavsretskrænkende materiale, uden at indehaveren af rettighederne skal igennem en længere procedure.
 
For mere viden om YouTubes indholds-id system se link: http://www.youtube.com/t/contentid.

Tags: 
Sociale medier

Kommentarer

Fakta

80% overlever i kædekoncepter
33% overlever udenfor kædekoncepter
– der er er endnu flere fordele ved franchise...Læs mere

Seneste blogindlæg

Bloggere

Toke Allentoft
Tidligere mangeårig direktør i Danske Kæder og Dansk Franchiseforening og over 25 års erfaring med rådgivning og konceptudvikling. Siden 1999 indehaver af Franchise-Consult med speciale i franchising og kæder, partner i Franchise Pool International (FPI) siden 2005 og indehaver af ChainIndex.dk siden 2012, Har et stort internationalt netværk.
Lasse A. Søndergaard Christensen
Partner og bestyrelsesmedlem i Gorrissen Federspiel. Ass. professor på Århus Universitet i Markedsret og uddannet i New York og Hong Kong 20 års erfaring med rådgivning af ledende danske og udenlandske kæder i Danmark og udlandet, og leder af Gorrissen Federspiels afdeling for Immaterielle rettigheder. Forfatter af bøger og artikler samt indlægsholder om rettigheds- og franchiseforhold.